fixatrix

Alla inlägg under maj 2010

Av Ingrid Strand - 31 maj 2010 21:45

...på snickarna. Jag hatar att vänta på saker, är för otålig för det. Åh det är så jobbigt. Man förstår ju att de har andra jobb som är före såklart, men. men..




I helgen var vi och slängde en massa byggskräp på återvinningen, det blir den hel del. Skönt att bli av med allt skräp. Jag tror detta var det 4:e släpet vi körde ner, bara från gamla vardagsrummet. Vi är numera välkända av återvinnings-personalen :) 


Vi har nu sorterat upp köksdelarna så dom ligger ungefär där dom ska vara monterade i köket, många olika delar att hålla reda på. Har även monterat ihop några skåp, delvis, vi fick höra att det ofta blev fel när folk monterade ihop skåpen innan snickarna ska komma och sen blir det snett när dom ska sättas upp så jag har bara satt ihop dom utan bakstycket. Resten låter jag experterna göra.



Det ska bli sååååå skönt att få ett nytt kök. En ny ugn är nog det bästa, den vi har nu har inte fungerat sen september. Åh vad jag ska baka sen! och göra gratänger..mums! ..hmm..skrev jag det i förra inlägget? Nåja, det kan skrivas igen. :)

 

Vi har nu fått hem i stort sett allt till köket. 2 lådfronter från Ikea fattas fortfarande, vet inte riktigt när dom får in nya. Fläkten har kommit också, den ser jättefin ut. Förra veckan kom David hem med diskbänk och blandare också, det blev den blandaren jag helst ville ha. Diskbänken är från http://www.ifo.se oxh blandaren från http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Koksblandare/Mora-Rexx/Mora-Rexx-K7/Mora-Rexx-K71/

Av Ingrid Strand - 23 maj 2010 21:45

 

I Lördags var vi på Ikea och hämtade köket. Oj vad paket det blev. Trodde aldrig det skulle vara så mycket. Pappa hjälpte oss och körde med sin bil in eftersom vi inte har dragkrok på vår bil. Tur att vi var 3 st, det behövdes. Först gick vi upp till köksavdelningen och pratade med en kökplanerare, vi trodde det skulle vara jättemycket folk där för det är det ju alltid annars men idag var det väldigt lugnt. Kan ju bero på att det var strålande sol och varmt ute, då vill väl inte folk gå på Ikea. Vi kollade igenom ritningen lite så det inte var något vi glömt och sen gick vi och fikade medan köksplaneraren skrev ihop en plocksedel för köket. Gott med fika!

Sen var det bara att bege sig mot plocklagret. Många artikelnummer att hålla koll på så allt blev rätt. När vi nästan var klara så såg vi på listan att bänkskivorna inte var med, så det var bara att bege sig upp till köksavdelningen igen för att få en lista på vad dom fanns. Pust!




I kassan var det halvfullt med folk. Vi hade 4 vagnar så det var skönt att det inte var allt för trångt. Hon som satt i kassan verkade lite snurrig, vi hade verkligen försökt få alla paket med steckkoderna åt samma håll för att underlätta men det är ju svårt ändå när inte alla paket är lika stora. Hon i kassan klagade över att hon inte kunde böja sig ner för hon hade ont i ryggen och allt var det var.. men det ordnade sig tillslut.




Jag blev lite förvånad när jag skulle betala slutsumman, den var mycket mindre än vad som stod på plocksedeln. Hmm? Hon måste ha missat scanna några paket i kassan. Tack för det Ikea! :) 


Sen var det bara att köra ut med vargnara till bilen och lassa in där. Oj vad trötta vi var när vi kom hem!.


Väl hemma lät vi paketen ligga kvar i släpet över natten. vi orkade helt enkelt inte lassa in allt, det fick vi ta på söndagen istället..



Av Ingrid Strand - 20 maj 2010 21:45

 

 

Det händer inte så mycket just nu på byggfronten. Väntar på att åka och köpa själva köket och sen vänta på att snickarna kan komma. Fick sms idag att golvet hade kommit till Beijers, ska åka och hämta det i morgon. Fläkten har jag fortfarande inte hört nåt om..                        

Har bestämt diskbänk och blandare också.. det blir ingen diskbänk från Ikea, har hört olika saker om dom att dom inte är bästa kvalite och så kan ju David köpa en genom sitt jobb och jag litar mer på dom än Ikea. Blandare har vi nästan betstämt rättare sagt.. kan ju visa 2 bilder vilka vi funderar på. Priset spelar ju ganska stor roll, man är ju inte miljonär tyvärr..

 

 

 


Har även kommit fram till att vi ska ha en massiv bänkskiva, i ek då..  Många beslut som vi har kommit fram till idag!

Av Ingrid Strand - 20 maj 2010 21:45

           

 Sitter nu med en toning i håret. Serien Lost är på tv:n. Just nu håller vi på att bygga kök i vårt gamla vardagsrum, väggar är gipsade och tapetserade, en special-vägg är byggd. I helgen ska vi åka till Ikea och hämta köksskåpen. Har 1000 tankar i huvudet som snurrar just nu om hur allt ska vara och sådär. Det är mycket att tänka på.

 

Golvet är beställt från Beijers men har inte kommit än. Det är ett ekgolv 2-stav 15 mm. Vi satsade på ett dyrare golv denna gång, det vi har lagt in uppe i vardagsrummet är ett faner-golv på 7 mm occh det innebär att det inte går att slipa men med detta golv kan man det. I ett kök blir det ju mer slitage och sen hade vi tänkt ha samma golv i hallen när vi väl börjar fixa med den. Så vi får hoppas det blir bra.

 


Väntar även på att köksfläkten ska komma, också beställd. Jag tror den kommer i morgon men å andra sidan är det ju inte jättebråttom med den än. Har även funderat fram och tillbaka på vilken bänskiva vi ska ha. Ek vet jag att det blir men ska vi ha en i laminat eller en massiv? En massiv skiva är ju klart snyggast men kräver mer underhåll, laminat är stort sett underhållsfri men kan se plastig ut... Hmm..? Svårt det där..












Av Ingrid Strand - 19 maj 2010 23:00


OK. Jag har startat en blogg. Undrar om jag kommer uppdatera ofta eller om det kommer falla i glömska? Vi får väl se.

 

Jag kommer antagligen skriva mycket om renovering av vårt hus, den upptar en stor del av mitt liv just nu, men det är väldigt kul också.

 

Ska gå bakåt i tiden och berätta lite om mitt hem...

 

År 2003 bodde David och jag ett tag i hans pappas källare. Där kunde vi ju inte bo tyckte vi, vi började fundera på om vi skulle hyra ett hus någonstans för i någon lägenhet ville vi inte hamna i. Vi åkte runt bara på skoj och kollade på hus. I Skogsby såg vi en till-salu-skylt utanför ett litet rött hus. Vem vill köpa det lilla huset tänkte vi? Vi trodde dom menade uthuset.. :) 

 

Ett tag senare så berättade Davids pappa att det fanns ett hus till salu i Skogsby som han tyckte vi skulle kolla på, -bara för skojs skull. Samma hus som vi trodde bara var det lilla röda.

 

Vi åkte på visningen och kollade runt. Det var ett ganska litet hus ca 60 kvm och det behövdes renoveras lite här och där. Inget akut direkt men det behövdes uppdateras. Då väcktes drömmarna om ett eget hus! Vi kollade upp med banken om det skulle vara möjligt, jag hade bara tim-anställning just då så det kändes kört, men det var inga problem med banken! Vi la ett bud på huset. Utgångspriset var 425 000. Vi vann budgivningen tillslut och den slutade på 510 000. Huset var vårt! Lycka! Fast jag undrade ett tag vad jag hade gett mig in på :)

 

Så nu har vi snart bott i detta hem i 7 år. Har inte ångrat köpet någon gång.

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken färg på tyget ska jag ha till fårskinns-väskan?
 Vit
 Svart
 Lila
 Gul
 Grå
 Blå
 Vinröd
 Turkos
 Grön

Senaste inläggen

Skriv en rad i min gästbok!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

hej

 


Ovido - Quiz & Flashcards