fixatrix

Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Sy-skola!

Av Ingrid Strand - 25 september 2011 22:15



Tänkte jag kunde berätta för er hur jag gör när jag syr en väska . .

Håll till godo!   




   

Mät och klipp ut ett mönster i papper med två urklippta kvadrater längst ner på mönstret, ju större kvadrater ju större botten blir det på väskan. 

Mönstret till denna väskan är : 44x33 cm och kvadraterna  är 6x6 cm




Skaffa en busig katt som ser till att du gör rätt   



  Klipp ut 2 delar av yttertyget och 2 delar av fodret.

Här har jag strykt på vlieselin H-250 på yttertyget för att få lite mer stadga på väskan, men man kan strunta i det om man vill.

Finns att köpa här:

http://web03.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=025812



 

Sy ihop yttertyget på ena (rektangel)-kortsidan och på långsidorna-räta mot räta, gör samma sak med tyget till fodret.


  Pressa isär sömmarna.


 

Längst ner på väskdelarna är det ju nu hål igenom. Tryck ihop kanterna där så sömmarna ligger emot varandra. Delarna ska fortfarande vara felvända.


     Sy med raksöm rakt över.


    Såhär ska det se ut när väskan är rättvänd.



 Bestäm vad för sorts handtag du vill ha till väskan, till denna valde jag att ha två stycken med en avikande färg på mitten. Klipp remsor i den längd och bredd du vill ha, sy ihop en kanal med raksöm räta mot räta och vänd så rätt sidor kommer utåt. Stryk handtagen så de blir tillplattade. Lättast att vända smala handtag är med en sån här Rouleau vändare.

http://web03.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=700111



    Bestäm var på väskan du vill ha handtagen, mät så det kommer lika på alla sidor och att de blir i samma längd. Här har jag vänt väskan rätt för att kunna se lättare.


    Handtagen ska sitta på insidan av väskan.



   Jag böjde ner handtagen och nålade fast de så de sitter kvar där man vill.


En liten bit ska sticka upp ovanför kanten, den sidan av handtagen man vill ha inåt väskan sen ska sitta inåt. 



  Nu är det dags att sy ihop alla delar, yttertyget ska vara felvänt och fodertyget som man sätter i ytterväskan ska vara så man ser det felvända där med. Handtagen är emellan ytterväskan och fodret.



   Nåla ihop väskans delar, se till så kantsömmarna är på samma ställe.



 Sy en raksöm runt om men lämna en liten bit öppen.  


   Vänd väskan så rätt sidor kommer utåt.


   Vik ner kanterna mot varandra där väskan fortfarande är öppen och nåla fast. Nåla även resten av kanten runt om, se till att ytterväskans kant är lite över fodertygets kant. Sy en raksöm runt om.


 Nästan klart. . .   


  Jag valde att ha en liten tygblomma på min väska också.



   Slutresultatet!


Lycka till!   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Strand - 5 november 2011 20:45

Har flyttat min blogg, den finns numera att läsa här: http://fixatrix.blogspot.com/   Ses där! ...

Av Ingrid Strand - 30 oktober 2011 19:12

  Vad är det kan man ju undra? Jo det är en ny grej jag tänkte testa.   Var inne en sväng till stan tidigare i kväll, åkte till Present & Hobby på Baronen. Hittade det jag sökte efter, nämligen det här:     Quilling är en teknik där man ...

Av Ingrid Strand - 29 oktober 2011 11:48


  Håller på att sy en ny väska i fårskinn, men jag kan inte bestämma vilket tyg jag ska ha som foder.   Det får ni bestämma!          Såhär ser den ut just nu (ska stryka till den sen också). Baksidan blir slät i den ljusa grå nyans...

Av Ingrid Strand - 26 oktober 2011 22:19



                   

Av Ingrid Strand - 24 oktober 2011 22:19

Eller så stort är kanske inte Kalmar men var i allafall en runda inne i stan efter jobbet. Skulle ju kolla om jackan från Cubus. Såg en reklam-film på Cubus hemsida om den, kolla här: http://cubus.com/sv/Campaign/Woman/    Tyckte det var ett br...

Presentation

Omröstning

Vilken färg på tyget ska jag ha till fårskinns-väskan?
 Vit
 Svart
 Lila
 Gul
 Grå
 Blå
 Vinröd
 Turkos
 Grön

Senaste inläggen

Skriv en rad i min gästbok!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

hej

 


Ovido - Quiz & Flashcards