fixatrix

Alla inlägg under september 2011

Av Ingrid Strand - 25 september 2011 22:15



Tänkte jag kunde berätta för er hur jag gör när jag syr en väska . .

Håll till godo!   




   

Mät och klipp ut ett mönster i papper med två urklippta kvadrater längst ner på mönstret, ju större kvadrater ju större botten blir det på väskan. 

Mönstret till denna väskan är : 44x33 cm och kvadraterna  är 6x6 cm




Skaffa en busig katt som ser till att du gör rätt   



  Klipp ut 2 delar av yttertyget och 2 delar av fodret.

Här har jag strykt på vlieselin H-250 på yttertyget för att få lite mer stadga på väskan, men man kan strunta i det om man vill.

Finns att köpa här:

http://web03.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=025812



 

Sy ihop yttertyget på ena (rektangel)-kortsidan och på långsidorna-räta mot räta, gör samma sak med tyget till fodret.


  Pressa isär sömmarna.


 

Längst ner på väskdelarna är det ju nu hål igenom. Tryck ihop kanterna där så sömmarna ligger emot varandra. Delarna ska fortfarande vara felvända.


     Sy med raksöm rakt över.


    Såhär ska det se ut när väskan är rättvänd.



 Bestäm vad för sorts handtag du vill ha till väskan, till denna valde jag att ha två stycken med en avikande färg på mitten. Klipp remsor i den längd och bredd du vill ha, sy ihop en kanal med raksöm räta mot räta och vänd så rätt sidor kommer utåt. Stryk handtagen så de blir tillplattade. Lättast att vända smala handtag är med en sån här Rouleau vändare.

http://web03.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=700111



    Bestäm var på väskan du vill ha handtagen, mät så det kommer lika på alla sidor och att de blir i samma längd. Här har jag vänt väskan rätt för att kunna se lättare.


    Handtagen ska sitta på insidan av väskan.



   Jag böjde ner handtagen och nålade fast de så de sitter kvar där man vill.


En liten bit ska sticka upp ovanför kanten, den sidan av handtagen man vill ha inåt väskan sen ska sitta inåt. 



  Nu är det dags att sy ihop alla delar, yttertyget ska vara felvänt och fodertyget som man sätter i ytterväskan ska vara så man ser det felvända där med. Handtagen är emellan ytterväskan och fodret.



   Nåla ihop väskans delar, se till så kantsömmarna är på samma ställe.



 Sy en raksöm runt om men lämna en liten bit öppen.  


   Vänd väskan så rätt sidor kommer utåt.


   Vik ner kanterna mot varandra där väskan fortfarande är öppen och nåla fast. Nåla även resten av kanten runt om, se till att ytterväskans kant är lite över fodertygets kant. Sy en raksöm runt om.


 Nästan klart. . .   


  Jag valde att ha en liten tygblomma på min väska också.



   Slutresultatet!


Lycka till!   



Av Ingrid Strand - 23 september 2011 17:56



Idag fick den senaste väskan jag sytt en ny ägare, kul! Har nu sålt 3 väskor, en av de har inte kommit till sin ägare än bara, får ta med den nästa gång jag ska in till Kalmar.



  

Den andra färglada väskan



Har fått lite nya sy-ideér, ska kanske börja med de i kväll men mer tänker jag inte avslöja just nu. . . .


Om någon där ute skulle vara intresserad av en väska eller nåt annat jag har gjort/kan göra så är det bara att höra av sig!


Fredagskvällen hägrar! Härligt! Se ya!

Av Ingrid Strand - 21 september 2011 21:34


Jag har börjat träna, eller träna och träna, jag har börjat röra på mig helt enkelt   .


I måndags var David och jag ute på gå/spring-runda runt Skogsby, nästan 3 km.


Här finns rundan: http://cykla.se/Rundor/Runda.aspx?id=512182

Å så igår var vi ute på en cykeltur på ca 5 km.

Den rundan finns här: http://cykla.se/Traning/Pass.aspx?id=4032822

Detta kanske inte är en så stor bravad för någon med bra kondis, men för mig är de det. Å någon nytta har det nog gjort eftersom jag har träningsvärk i benen.


Nu har jag lagt upp en plan som ser ut såhär:


Måndag: "Box" på Skogsbygården med Susanne (grannen)

Tisdag: Gå/springa i Skogsby med David.

Onsdag: Vila

Torsdag: Cirkelträning i Mörbylånga med Jessica.

Fredag: Vila

Lördag: Vila

Söndag: Längre cykeltur med David.


Ev något pass i sporthallen i Färjestaden också, vet inte riktigt vad de har där än bara.


Idag var planen att börja på Kraftverket Gym, jag, Susanne och Ann-Sofie träffades utanför för att gå in och få en genomgång av ägaren? eller vem han nu var (han presenterade sig aldrig). . . fy fan pinsamt det var! Man kom ju rätt in på gymmet direkt innanför dörren, kände att alla bara glodde på en. Inga skor att ha inomhus hade jag med mig heller, vi fick gå runt och se lite bortkommna ut innan vi fattde vem det var som skulle visa oss.

Vi fick sätta oss och fylla i ett papper med namn m.m När det kom ner till betalningsdelen så frågade jag var det kostade att träna en månad, men det gick tydligen inte. Man kunde bara betala för minst ett halvår, 1500 spänn! 

hmm.. jag frågade om man inte kunde få provträna en gång innan, det är ju inte lätt att veta om det är en träning man tycker om när man inte gjort det innan, men nej det gick inte!   

Dålig service tycker jag! Så jag sa att då ska jag inte börja här och så gick jag därifrån.


Jag åkte ner till Köpstaden (eller Köpstan´ som vi säger på ön) istället. Var inne på Teamsportia och köpte träningskläder och skor.


     

Nu måste jag sluta. True Blood på tv:n. Bästa på hela veckan! Se ya!




Av Ingrid Strand - 20 september 2011 21:59


 

Lördagen gick i grävandets tecken, vi har grävt ner en elkabel så vi kan sätta upp en lampa + uttag på uthuset. Det är kolsvart på parkeringen vilket inte är så trevligt när man kommer hem när det är mörkt. Elektriken kommer om nån vecka och kopplar in elen.



 

ca 8 m skyddsrör



Lördags-lyx-fika  

 

 

 

Har ju tidigare skrivit om dörren till uthuset som jag gjort iordning. Här : http://fixatrix.bloggplatsen.se/2011/05/17/5384679-blogga-bor-man-annars-dor-man-bloggar-gor-man-anda-dor-man/

Nu är den målad och klar! Min fina skylt som farfar har gjort en gång i tiden har fått komma upp igen också.. . .


    

I söndags var David och jag inne i kalmar en sväng, skulle köpa en lampa till uthuset och ett xbox-spel till David. Lampan hittade vi (skulle ha likadan som vi har på huset), men inget spel. Men jag köpte lite annat skoj till min pysselrum också   .


  

En korg att ha garn i, köptes på Mio möbler.


  
. . . och en snygg hängare.



Har ju hunnit med lite annat pyssel också, bla byggt klart min lilla strykbräda. . .

   David fick bocka till ett rör till "fot" på brädan

 

  Häftade fast ?(ja vad heter det?)



 

Klädd med lila tyg, tycker den blev rätt cool. . .   


När jag ändå var igång så klädde jag om den stora strykbrädan också:

  












Av Ingrid Strand - 13 september 2011 20:31


Var inne i Kalmar en sväng i går, skulle lämna två förtöljer som mamma och pappa sålde. När det var avklarat så tog jag en tur till några affärer. Var inne i min favoritaffär "Present och Hobby". Köpte lite nytt pyssel. . .



  Ny schablon, Elefanttråd, Pearl-maker-penna, svart textilfärg, och iron-on-paljetter-silver och lila

 

 



Efter det blev det en runda till Ikea, köpte lite nytt tyg och lite annat.

Insåg när jag kom hem att jag inte behövde så mycket nytt tyg.

Har så jag "klarar" mig ett tag. . . .


  

Lite nytt, det randiga gillade jag skarpt! Kan bli snyggt som foder i en väska.







  

Mönstrade tygfavoriter just nu, lite kraftigare kvalite´ vilket passar bra till väsktillverkning






  

Plockade upp lite för att kolla vad som fanns i mina tyglådor, hittade lite att välja på. . . .







Det var gårdagen det. . . . idag fick jag en ide´om en sak jag behöver, en ärmstrykbräda. Visst kan man gå och köpa en i butiken men det är ju roligare att göra en själv    Så jag bad en vänlig själ på jobbet såga till en träbit åt mig som tillslut ska bli en mini-strykbräda. . .


  


Ska bygga ihop någon sorts ställning till den så den har nåt att stå på och så ska den kläs med vadd och ett snyggt tyg. Kommer nog bli bra!

Får nog sy ett nytt överdrag till min stora strykbräda också, det jag har är i silver men släpper ibland små glitterkorn när man stryker, vet inte om jag vill ha glitter på allt jag stryker. . .

Har även en ide´ om en present jag ska göra i kväll, vad det blir får ni se i nästa inlägg. . . .


Idag när jag kom hem låg en stor gul slang vid parkeringen. . . .

  
. . . vad vi ska ha den till kan ni ju fundera på. . . .   


Idag blir det även video-klipp-premiär på bloggen!


Såhär har jag det varje dag när jag ska åka i väg till jobbet. . .. inte lustigt att man kommer sent ibland. . .   


 

 Se ya!









   



Av Ingrid Strand - 11 september 2011 20:17


Har en äppelpaj i ugnen som jag tänkte ta med och bjuda på i morgon på jobbet.  Var ute och plockade äpplen i trädgården förut, vi har ett äppelträd som står ute vid vårt röda lilla hus.

Fick veta av en kompis att han hade hört några elever från folkhögskolan planera att palla äpplen av oss och göra äppelpaj. Det gjorde de säkert sen, vad vet jag? Vet att folk brukar sno äpplen av oss, grannen har sett dom. . . hade de kommit in och frågat hade de fått ta hur många äpplen de vill. Gillar inte när folk inte fattar vad som är ditt och mitt.. . . .   




Äpplen från trädgården. 




  

Äppelpaj 





I morgon är det lovdag i skolan och det är bara vi "jobbar-på-golvet-folket" (kök, städ och vaktmästaren) som är där. Å så är det ju fritids med personal och ett gäng barn också. Lärarna skulle på någon utbildning om jag inte minns fel. Så i morgon blir det äppelpaj vid 9. 30-fikat! Den nya (eller tillfälliga) vaktmästaren börjar i morgon också, han ska gå brevid Åke (som ska gå i pension) och lära sig hur det funkar med ditt och datt. Hoppas det är en glad typ!



I går var det 55-årskalas hemma hos mormor i Gårdby, morbror Sverker fyllde 55 år idag.

Det var ett trevligt kalas, till mat fick vi trattkantarellsoppa som var jättegod. Berith (Sverkers fru) hade plockat de själv någonstans norrut i Sverige (kommer inte ihåg vart) Efter blev det lingonkaka och kaffe, också jättegott!


  

Lingonkaka

 

 

Har inte pysslat nåt idag. . . . inte än iallafall. . .   







Av Ingrid Strand - 8 september 2011 22:52


. . . . fick ju som sagt en beställning på en specifik väskdesign av min kusin Agnes, har börjat med den nu . . . .


Har målat det som ska målas så nu är det bara skapandet av själva väskan kvar.



 


  



Det var lite pilligt med bokstäverna men jag är rätt nöjd iallafall.

Har även fått en beställning på den andra väska jag visade i förra inlägget, den färgglada.

Kul att nån vill köpa saker man gör   . Nu nu har jag lite att göra några dagar framåt.



Hittade även en bild på en lampa jag gjorde för ett tag sen, har glömt att lägga ut den här på bloggen.

Gjorde den av papperssnöre, tapetklister och en badboll. Den blev rätt cool, ska nog göra en vit likadan snart också.


Såhär blev den!

 


Kanske inte bästa bilden men den får duga. . . .

I går hade jag besöksrekord på bloggen hittils!  Roligt roligt!!! 

Tror jag kan tacka moster Kristina för det!   

Nu är det snart dags för att avsluta denna torsdag med sömn, i morgon är det fredag och jag hade tänkt jag skulle sluta lite tidigare från jobbet. Lovdag i skolan på Måndag vilket innebär att det jag inte städar i morgon får jag ta på måndag. Man får passa på med lite ledighet när man kan.

Sov gott kära läsare!
















Av Ingrid Strand - 6 september 2011 23:02

. . . . har två kvällar nu ägnat mig åt väsk-tillverkning.

Vet inte varför det blev just väskor men man vet ju aldrig om någon ny ide´ dyker upp att tillverka nåt annat.

I går sydde jag en väska av tyg jag hittat på Ikea, det blev en färgglad väska.   Har aldrig fått till det riktigt innan med innertyget i väskan men nu gick det bra.


Sydde även dit en innerficka med dragkedja. Har inte så bra koll på hur man syr dragkedjor men det blev ju ganska bra iallafall. Var ju en runda som vanligt hos min mormor   efter jobbet (lämnar posten åt henne). Frågade hur man fick till dragkedjor snyggt, å eftersom man inte kan få bättre support än av en fd sömmerska så har jag bättre koll nu.. . . . fick även ett gäng dragkedjor av henne, mormor har en källare full med tyg och allt annat man kan behöva när man syr   . Så nästa väska blir nog lite bättre än den förra.


Såhär blev den iallafall:

  Dragkedjan syns för mycket, å andra sidan är den ju

färgglad och matchar väskan så det kanska inte gör så mycket...




   Ena sidan. . . .



   Å andra sidan. . . .

 


Fick bra respons på väskan på Facebook, kul!


I kväll blev det ingen sömnad men en start till en annan väska. Tänkte jag skulle måla tyg själv och sy. Blir ju unika väskor på det sättet och ingen blir den andra lik. Hann bara måla eller stöppla rättare sagt i kväll. Färgen måste ju torka och fixeras innan jag kan sy.


Såhär blev det:


Vitt bomullstyg med en schablon av ett träd



  

 

 Textilfärg från  www.pandurohobby.se



   

Ett träd på plats. . .


  

två. . . .



  

tillslut blev det tre! 

 

Detta ska också bli en väska tillslut, fick även en beställning av min kusin Agnes på en väska. Det lustiga var att när jag höll på att måla så tänkte jag att "detta är en typisk Agnes-väska". Det var ju skoj!


Hur Agnes specialbeställda väska blir får ni se i nästa inlägg.. . . .


och DU! Lite kommentarer på vad du tycker om bloggen vore kul! Se Ya!




Presentation

Omröstning

Vilken färg på tyget ska jag ha till fårskinns-väskan?
 Vit
 Svart
 Lila
 Gul
 Grå
 Blå
 Vinröd
 Turkos
 Grön

Senaste inläggen

Skriv en rad i min gästbok!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

hej

 


Ovido - Quiz & Flashcards